Skolan viktig för elever i utsatta områden

Foto: Evelina Westergren

Forskaren Jonas Lindbäck har undersökt hur elever i ett socioekonomiskt utsatt område ser på sin skola. Trots att skolan får negativ uppmärksamhet månar eleverna om både skola och utbildning.


Jonas Lindbäck är doktor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet. Under ett läsår har han regelbundet följt samt intervjuat elever i åttonde och nionde klass på en skola i ett socioekonomiskt utsatt område i Göteborg.

– När jag påbörjade min avhandling kom de första PISA-resultaten som visade att skolresultaten i Sverige hade sjunkit under OECD-snittet. Jag upplevde att det fanns en tendens att titta på den generella bilden och på så sätt missa hur ojämlik skolan är.


Jonas Lindbäck ville därför undersöka hur elever i en skola där omkring hälften inte blir behöriga till gymnasiet förhåller sig till sin skola och utbildning. 

– Det handlar både om hur vi ska förstå de stora resultatskillnaderna vi ser mellan olika skolor och om hur vi kan skapa en mer likvärdig skola, säger Jonas Lindbäck.


I medier och bland allmänheten framställs skolan som eleverna går på som stökig och fokus läggs bland annat på de låga betygen. Enligt Jonas Lindbäck är eleverna medvetna om att både deras skola och området de bor i har ett dåligt rykte.

– Men det stämmer inte överens med elevernas egna upplevelser. Det stämmer inte heller överens med mina observationer. Eleverna själva lyfter fram en stark gemenskap och att de trivs i skolan.


Jonas Lindbäck säger att föreställningar om hur skolorna är gör dem olika attraktiva.


–  Den här skolan är en sådan skola som snarare väljs bort av studiemotiverade elever. Det kan göra det svårare för eleverna som är kvar att prestera bra.


Trots det berättar Jonas Lindbäck att eleverna han mötte ofta var studiemotiverade och hade tankar om gymnasieutbildningar och framtida jobb, även om vissa elever hade låga tankar om sin egen förmåga och framtid.


Enligt Jonas Lindbäck är det därför viktigt att eleverna får rätt stöd. I elevernas område är trångboddhet, ohälsa och arbetslöshet större än på många andra platser. Elevernas förutsättningar är inte de bästa och kraven ökar därför på lärarna.

– Men trots utmaningarna på de här skolorna och ojämlikheten som präglar utbildningssystemet finns ändå en stark vilja bland eleverna att gå till skolan och att lära sig, oavsett hur väl de presterar. Det är något som är värt att ta fasta på.

Text av Felicia Green

Fler Artiklar