Förslag: Visa mindre reklam med onyttig mat

Allt fler barn i Sverige drabbas hälsoproblem. Foto: Shutterstock.

Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket har gjort en undersökning om hur barn och unga kan leva mer hälsosamt. De föreslår att reklam som visar onyttig mat borde begränsas.


Allt fler barn och unga drabbas av hälsoproblem. Det skriver myndigheterna Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket i en ny rapport. Rapporten har de gjort på uppdrag av regeringen.


De som har gjort rapporten föreslår olika saker på hur barn och unga kan få en mer hälsosam livsstil.


Ett av förslagen är att begränsa reklam som visar onyttig mat. Den här typen av reklam bidrar till sämre matvanor hos barn och unga, skriver de två myndigheterna.

Ett annat förslag är att alla måltider för barn och unga som finansieras med skattemedel ska bli mer näringsrika och hållbara.
– I Sverige har vi kommit långt med vår skolmat, som innebär en näringsriktig måltid för alla barn som går i grundskolan. Men det finns potential för att utveckla även andra måltider inom skolan, såväl som matmiljön för barn och unga i andra skattefinansierade miljöer, säger Livsmedelsverkets generaldirektör Annica Sohlström i ett pressmeddelande från Folkhälsomyndigheten.


Enligt barnkonventionen ska alla barn ha tillgång till näringsrik mat varje dag. Det ingår i barnen rätt till bästa möjliga hälsa och utveckling.


I pressmeddelandet står det också att barn och unga bör äta mer frukt, grönsaker, fullkorn och fisk. Barn och unga ska också äta mindre av salt, rött kött, godis, glass och snacks.

Fundera och diskutera
1. Tror du att reklam påverkar vad du vill äta?
2. Ser du ofta reklam med onyttiga produkter?
3. Vad tror du behövs för att barn och unga ska leva mer hälsosamt?

Folkhälsomyndigheten
och Livsmedelsverket
är två myndigheter.
Folkhälsomyndigheten jobbar med
att människor i Sverige ska må bra.
Och Livsmedelsverket jobbar med
saker som har med mat att göra. 

 

Tillsammans har Livsmedelsverket
och Folkhälsomyndigheten skrivit en rapport.
I rapporten står det att allt fler barn och unga
får problem med hälsan. 

 

I rapporten finns det olika förslag
på hur barn och unga kan bli mer hälsosamma. 

 

Ett av förslagen är att minska reklam
för onyttig mat.
Reklam för onyttig mat gör
att barn äter mer onyttig mat enligt rapporten.

 

Fundera och diskutera
1. Tror du att reklam påverkar vad du vill äta?
2. Ser du ofta reklam med onyttiga produkter?
3. Vad tror du behövs för att barn och unga ska leva mer hälsosamt?