Reporterskola

PT: Efterlyses: Ny skola – del 4

Bänkar på rad i ett klassrum med lysrör i taket.

Önskeklassrummet

Vi som har gjort reportaget tycker att ett önskeklassrum skulle ha bättre belysning och lagom temperatur. Vi kollade utifrån ett tips i Lilla Aktuellt med hjälp av en mobiltelefonkamera om lampljuset var fladdrande och det var det. Ny belysning skulle alltså behövas.

Det skulle vara bra med bänkar med förvaring men även att ha egna skåp.

Om vi hade vatten och avlopp skulle det bli det lättare att ha bild och NO i klassrummen.

På bilder och i programmet Lilla Aktuellt har vi sett ”cykelbänkar”. Det finns pedaler under bänken och då får man lite rörelse medan man jobbar. Sådana bänkar hade varit roliga att ha.

Skärmen som vi har fått prova skulle finnas till allas bänkar.

Ett separat kapprum med torkskåp vore också bra för nu har vi ganska lite plats för våra ytterkläder.

MiniBladets reportrar på Solanderskolan har frågat elever och lärare från årskurs fyra till sex vad de tycker om sina klassrum och hur ett önskeklassrum skulle kunna se ut.

 

Först träffar reportrarna Sanas som går i årskurs sex och hon berättar vad hon tycker om sitt klassrum.

– Jag gillar inte mitt klassrum, det är för varmt i modulerna. Det är dålig luftkonditionering och det är inte så bra. Klassrummet är för litet. Elever som sitter i hörnen kan inte se tavlan, säger Sana.

Luftkonditionering är okej tycker läraren Kalle men säger att det i övrigt fungerar så där. Klassrummet är för litet, det ryms inte några extra stolar och bänkar. Han skulle vilja slippa modulerna och ha ett klassrum i en permanent skolbyggnad.

Karl-Oskar Wallin
Karl-Oskar Wallin, lärare i årskurs 6.

Därefter intervjuas en elev och en lärare i årskurs fem.

Alice Boström
Alice Boström, elev årskurs 5.

– Jag gillar mitt klassrum men det skulle kunna vara lite större. Det som är bra är att det är tyst. Jag vill ha bänkar med förvaring, sådana som man kan öppna. Jag skulle vilja byta placering oftare och tycker att man borde ha en önskeplats, säger Alice.

Läraren Stina tycker att det skulle vara ett större klassrum så att man får plats med till exempel ett mini-gym.

Stina Ericson
Stina Ericson, lärare i årskurs 5.

– Det är många fönster i rummet och det är lite kallt. Om det vore ett större klassrum skulle vi kunna ha fler gruppbord och även ståbord. En annan typ av stolar vore bra för dom här stolarna är kalla att sitta på. Ljudmiljön har blivit bättre sen vi satte tennisbollar på stolsbenen. Riktiga bänkar med förvaring vore också bra samt att ha tillgång till vatten och avlopp så man kan göra laborationer i klassrummen, säger Stina.

Axel.
Axel, elev årskurs 4.

I årskurs fyra träffar reportrarna eleven Axel, han säger att han gillar sitt klassrum. Han tycker stolarna är hårda som sten och han undrar var pennorna som han har lämnat på sin bänk tar vägen när städerskan har varit där. Placeringen i klassrummet är han nöjd med. Han har inga synpunkter på hur ett önskeklassrum skulle kunna se ut.

Axels lärare Michael gillar också deras klassrum.

Michael Löfqvist
Michael Löfqvist, lärare i årskurs 4.

– Det är ljust och fint med fönster åt båda håll, trots att det ligger i en modul. Det är däremot lite trångt. Det som är bra är att vi har en egen ingång med eget kapprum. Då blir det mindre trångt och färre bråk. Stolarna är dåliga och går sönder ibland och bänkarna är lite repiga och skruvar lossnar så det skulle behövas nya, säger Michael.

En skolbänk med en skärm på. Skärmen, skärmar av så att eleverna inte störs av saker runtomkring.
Eleverna har fått testa en skärm och önskar att alla bänkar fick sådana skärmar.

– Ett önskeklassrum skulle se ut ungefär som nu fast större, gärna med egen ingång och kapprum för att det ska vara lugn och ro. Bra luft och bra ljus är viktigt, så man slipper huvudvärk säger Michael.

Foto på ett lysrör som sitter i klassrummets tak.
Belysningen i klassrummen måste åtgärdas. Ljuset fladdrar.

Förra våren, i slutet av maj 2019, fick elever på Solanderskolan svara på frågor och lämna synpunkter och önskemål gällande ett nytt skolområde i Öjebyn. Men sen har vi inte hört något mer om det.

Rubriken på artikelserien Efterlyses: Ny skola avslutas med en fråga till politikerna i Piteå kommun: När tänker ni börja bygga en ny skola för mellanstadiets elever i Öjebyn?

Text och foto: Ali Alhamsho, Elis Lundgren, Melker Sandahl och Elliot Tjernqvist, 5a, Solanderskolan, Piteå

 

Läs första delen av Efterlyses: Ny skola

Läs andra delen av Efterlyses: Ny skola

Läs tredje delen av Efterlyses: Ny skola