Reporterskola

PT: Efterlyses: Ny skola – del 3

Elsa och Anki

Eleven Elsa och läraren Anki i årskurs fyra.

Så här tycker reportrarna!

Vi som har skrivit reportaget har också förslag på hur en bra skolgård skulle kunna vara. Vi tycker att vi ska ha klätterställningar, en skatepark, något ställe där man kan chilla, äppelträd och andra fruktträd, hinderbana och saker till det stället.

Här kan du läsa om vad elever och lärare tycker om Solanderskolans skolgård och hur en önskeskolgård skulle kunna se ut. Du får också följa med till vår matsal.

Elsa går i årskurs fyra. Hon får frågan om vad hon tycker om sin skolgård.

– Den är väl bra. Det finns mycket utrymme och rätt så mycket att göra på rasterna, svarar Elsa och berättar att hon skulle vilja ha fler klätterställningar.

Elevens lärare Anki får samma fråga.

– Jag tycker att den är rätt fin, den är ganska utspridd och det innebär att det ryms mer på den och det finns både buskar och fin natur. Det finns saker att förbättra, till exempel för dem som går i modulerna att det inte blir lika långt att gå för dem till högstadiets lekpark. Kullen med rutschkanan som är på deras gård är lite svårare att vara på för att de yngre barnen oftast är där. Jag skulle kunna tänka mig att det skulle bli roligare om det fanns lite mer för eleverna att göra på rasterna. Något mer som jag skulle vilja förändra är att fixa en ringklocka utanför modulerna så eleverna hör när det ringer in, säger Anki. 

Anki tror att fler lekställningar hade uppskattats av eleverna.

– Jag tänker att det vore bra med någon mer klätterställning och kanske någon mer gunga. Fotbollsplanen är jättebra men jag skulle önska att eleverna inte klättrar i näten, de går ju faktiskt sönder. En till bandy-bana skulle också vara bra och kanske hinder att gå över eller en ställning att gå armgång i.

– Det borde vara fler klätterställningar och annat. För skolgården är ganska tråkig, säger eleven Livia som går i årskurs 5. 

Livia och Karin
Eleven Livia och läraren Karin i årskurs fem.

Även Livias lärare, Karin, efterlyser fler lekredskap.

– Jag tycker att skolgården är jättetråkig och att det borde finnas fler saker att göra på rasterna. Det är alldeles för mycket asfalt. Jag har tyckt så nästan så länge jag har jobbat här. Till exempel fler gungor vore bra och kanske några balansgrejer och, som Livia säger, en klätterställning. Mer gräsytor, en fotbollsplan, flera kingplaner och fler lekgrejer vore också bra, säger Karin. 

Engla går i sexan på Solanderskolan.

– Ja skolgården är väl bra. Jag vet egentligen inte varför jag tycker just så. Jag skulle vilja ha lite fler saker att göra på rasterna. Jag hade gärna haft mer fast utrustning, säger Engla.

Engla och Kerstin.
Engla och Kerstin.

Englas lärare vill ha fler platta ytor.

– Jag tycker att skolgården är väldigt tråkig. Jag skulle vilja ha mer platta ytor för att jag hör att barnen efterfrågar en ny skolgård. Mer lekutrustning skulle vara bättre och som sagt fler saker, säger Kerstin.

Solanderskolans matsal

Och nu vidare till matsalen där reportrarna från klass 5a ställer frågor till Anders om arbetsmiljön.

– Man har byggt till och byggt ut matsalen så att den här restaurangen skulle bli större, för att fler elever skulle kunna äta samtidigt, berättar Anders. 

Solanderskolans matsal.
Solanderskolans matsal.

– Vi hade en omröstning där eleverna fick hitta på namn och då var det någon som då gick i trean som föreslog ”Hjärtat” och alla tyckte att det var bra. Sedan var det en elev i dåvarande åttan som gjorde loggan, säger Anders.

När Anders får frågan om hur han tycker att eleverna sköter sig i matsalen svarar han.

– Om jag är ärlig så sköter ni er jättebra, det är jätteroligt att få jobba här. Men ibland kan jag bli lite irriterad om det blir bus. Det blir lite missförstånd, men överlag är det fantastiskt. Ni är jätteduktiga som tackar för maten och vi blir lika glada varje dag.

Anders blir glad när eleverna tackar för maten.

Anders tycker att arbetsmiljön är bra men ibland brukar det komma in barn som busar när de ska ta mat och då blir det lite högljutt. 

– Men det får man leva med, så är det, säger Anders.

Vad tycker du om att många elever är negativa till skolmaten?

– Alla kan ju inte tycka om maten, fast oftast tycker de flesta om den, säger Anders.

Text och foto: Emilia Andersson, Ellie Risberg, Leona Lidman Jakobsson och Yumn Halab, 5a, Solanderskolan, Piteå

I sista avsnittet av artikelserien får läsarna reda på vad eleverna på mellanstadiet tycker om sina klassrum. De delar även med sig av idéer om vad ett önskeklassrum kan innehålla.