
Det är viktigt att lärare stöttar barn att vilja vara med på idrotten, menar forskarna. Foto: Shutterstock.
Forskare har sett att det finns ett samband mellan hur barn ser på sina kroppar och vilket betyg de får i idrott och hälsa.
Forskare vid Göteborgs universitet har studerat barns kroppsuppfattning och deras första betyg i idrott och hälsa, i årskurs 6. Kroppsuppfattning betyder hur barn tycker och känner om sin egen kropp.
Studien visade att barn som har en positiv bild av sin fysiska förmåga får bättre betyg i idrott och hälsa. Det gäller för både pojkar och flickor.
Flickor som har en negativ bild av den egna kroppen får lägre betyg i idrott och hälsa. Det finns inte samma negativa samband för pojkarna, enligt forskarna.
Carolina Lunde är en av psykologiforskarna på Göteborgs universitet. Hon säger att det är vanligt att barn i den åldern är självmedvetna och missnöjda med sina egna kroppar.
– Då är det lätt att man kanske undviker lektionen, säger Carolina Lunde.
Carolina Lunde säger att det är viktigt med trygga idrottslektioner och omklädningsrum för att alla barn ska vilja vara med på idrotten. Hon säger också att lärare behöver stötta elever så att de inte undviker fysisk aktivitet.
– Vi behöver se till att skapa förutsättningar för barn och unga att våga delta, att inte en oro över kroppen ska sätta käppar i hjulet för att upptäcka rörelseglädje och vad kroppen kan göra, säger Carolina Lunde till TV4.
Fundera och diskutera
1. Vad gillar du mest att göra på idrotten?
2. Hur tror du man kan göra idrottslektionerna tryggare?
3. Vad tycker du om betyg i skolan?
Vad barn tycker och känner
om sin egen kropp
påverkar vilket betyg det får i idrott.
Det har forskare vid Göteborgs universitet sett.
Forskarna såg att de barn
som tycker om sin kropp
får bra betyg i idrott i årskurs 6.
Carolina Lunde är forskare i psykologi.
Hon berättar att det är vanligt att
barn i den åldern har jobbiga tankar
eller är missnöjda med sin kropp.
– Då är det lätt att man
undviker lektionen, säger Carolina Lunde.
Fundera och diskutera
1. Vad gillar du mest att göra på idrotten?
2. Hur tror du man kan göra idrottslektionerna tryggare?
3. Vad tycker du om betyg i skolan?