Reporterskola

PT: Efterlyses: Ny skola – del 2

Björklundaskolan är ett enplanshus format som ett u.

Björklundaskolan.

Elever från klass 5a på Solanderskolan besöker personal och elever i lågstadiet och frågar hur det är i deras skola.

Isabella, Luke och Vincent går på Björklundaskolan. De får frågor om skolgården, klassrummet och skolan.

Vincent och Luke
Vincent och Luke går i tvåan på Björklundaskolan.

Alla tre tycker att skolan är bra. Isabella tycker om att åka stjärtlapp och att vara i  Gula huset och Jådaträsket (platser på skolgården). 

Isabella
Isabella går i årskurs två på Björklundaskolan.

Luke tycker att skolgården är stor, det finns många roliga grejer på den. Han leker med sina vänner i klätterställningen. 

Foto på ett lusthus på skolgården som kallas för Gula huset.
I Gula huset kan skolbarnen leka.

Vincent tycker också att det är roligt att leka på skolgården. Luke och Vincent har inga speciella förslag på hur klassrummen kan förändras men Isabella tycker att man borde ha godis i klassrummet.

Det här berättar fröknarna

Fröknarna Ingela Johansson och Marita Löfgren berättar att problemen på skolan har varit många.

Marita Löfgren

Vilka problem har funnits på skolan med inomhusmiljön?

– Jättemånga saker. Det har varit dålig luft, dålig lukt och golven har varit dåliga. Man blev trött, fick ont i huvudet, röda ögon och blev rödflammig i ansiktet. Då mådde många dåligt. Det har blivit bättre men är fortfarande ganska dåligt, berättar Ingela och Marita.

Ingela Bergman
Ingela Bergman är lärare på Björklundaskolan.

De åtgärder som har gjorts för att göra miljön bättre är att golven har fixats, man har satt in fläktar under golvet och man har lagt en keramisk beläggning ovanpå golven.

Elever och personal tycker att skolan är trång, gammal och trasig.

Vad tycker ni om skolgården?

– Skolgården är fin och det finns lite olika saker att göra. Det skulle vara bra att ha en skog eller ett skogsområde. Området skulle vara stort så att barnen kan dela upp sig i det, säger Ingela och Marita. 

– En skog vore bra att leka och bygga i och man kunde ha lektioner där, lägger Marita till.

Vad gör barnen på rasterna?

– De spelar fotboll, innebandy och King. De leker, åker stjärtlapp, klättrar i klätterställningar och leker i Jådaträsket. 

Till sist får de frågan vad de tycker om sina klassrum.

– De är ljusa, stora och slitna, blir svaret.

Om de fick förändra i klassrummen skulle de vilja ha mer ljuddämpande material, mer skolmaterial och fler skåp.

Foto på ett klassrum i Björklundaskolan.
Så här ser ett av klassrummen i Björklundaskolan ut.

Nu har ni fått veta vad några elever och lärare på Björklundaskolan tycker om miljön i sin skola både inne och ute.

I nästa del får ni läsa mer om mellanstadiets skolgård och följa med till Solanderskolans matsal.

Text och foto: Cornelia Ölund, Ebba Carlstedt, Agnes Ovefalk, Elise-Johanne, Lambela Samsdatter och Nicole Westbom, 5a, Solanderskolan, Piteå